Bycie szefem nie jest łatwe, a jeśli do tego chcemy być w tym naprawdę dobrzy, zadanie może okazać się wyjątkowo trudne. Zarządzanie zespołem niesie nie tylko prestiż i uznanie, lecz także mnóstwo błędów oraz pułapek.

Jak być dobrym szefem?

Oczywiście możesz zdać się na swoją intuicję, jednak jest kilka zasad, które pozwolą Tobie i Twoim podwładnym zarówno na efektywne działania, jak i pracę w dobrej atmosferze. Musisz pamiętać, że Twoi pracownicy zasługują na szacunek, zaufanie czy informacje zwrotne. Postaw też na szczerość, otwartość i słuchaj częściej niż mów. Bądź przyjazny, jednak nie dawaj sobie wchodzić na głowie.

Poznaj 14 rad, które pozwolą Ci na bycie szefem, o którym marzą pracownicy.

Nie myśl, że wszystko Ci wolno

Byciem szefem można się zachłysnąć. W końcu rządzisz, nareszcie możesz robić, co chcesz… Tyle że nie do końca. Pamiętaj o tym, że sam fakt zarządzania zespołem nie może równać się z brakiem szacunku do innych, traktowaniem ich z góry i pozwalaniem sobie na więcej. 

Pamiętaj o tym, że Twoi pracownicy także pracują na sukces przedsiębiorstwa. Nierzadko wkładają w to wiele czasu i serca. W związku z tym to bardzo ważne, żeby nie stawiać im wymagań, które nie są możliwe do zrealizowania (ponieważ np. akurat masz gorszy dzień). Zastanów się, czy nie prosisz o zbyt wiele, czy to leży w kompetencjach podwładnego, czy realnie może wykonać powierzone obowiązki.

Poza tym szanuj czas innych ludzi – przychodź punktualnie na spotkania, a jeżeli takie organizujesz, niech ich przebieg będzie przemyślany, aby nikt nie czuł, że niepotrzebnie traci cenne chwile, które mógłby poświęcić na pracę. 

Kontroluj swoje emocje

Jak być dobrym szefem? 

  • Trzymaj nerwy na wodzy.
  • Nie ulegaj negatywnym emocjom.
  • Powstrzymuj gniew.

Podnoszenie głosu, krzyk i zastraszanie są absolutnie niedopuszczalne. Pracownicy nie chcą szefa, który nie radzi sobie ze stresem, pokazuje zdenerwowanie, jest nerwowy. Jeśli dzieje się coś złego, zespół potrzebuje kogoś, kto podniesie ich na duchu, a nie ściągnie w dół. 

Nie oszukuj podwładnych

Nie możesz aktualnie zaoferować podwyżek? Nie mów, że o tym pomyślisz i na pewno coś się uda zrobić. Coś się dzieje? Nie udawaj, że wszystko jest w porządku. Oszukiwanie podwładnych nigdy nie wyjdzie na dobre – stracisz ich zaufanie. Jeżeli czegoś nie wiesz lub nie masz pewności – najlepiej nie mówić nic. Nie składaj także – z tych samych powodów – obietnic bez pokrycia.

Nie daj sobie wchodzić na głowę

Szef otwarty na pracowników to na pewno dobry szef. Jednak nie można popadać w skrajności. Świetnie, jeśli dobrze układa Ci się z zespołem, ale musisz pamiętać, kto tym wszystkim kieruje. Nie możesz dać sobie wchodzić na głowę, rozwiązywać za pracowników ich problemy, brać na siebie ich obowiązki. Pamiętaj, że można być przyjaznym i jednocześnie wciąż być liderem. 

Dawaj feedback (nie tylko negatywny!)

Pracownicy chcą wiedzieć na bieżąco, jak pracują. Informacja zwrotna jest bardzo ważna. Jednak istotne jest także to, kiedy ją dajesz. Gdy widzisz, że pracownik źle wykonuje swoje obowiązki, nie czekaj do końca projektu czy półrocznej oceny, aby mu o tym powiedzieć. Od razu przekazuj swoje uwagi. 

Pamiętaj też o tym, że pracownicy potrzebują pochwał, kiedy pracują dobrze. Pozytywny feedback jest często niezwykle motywujący. Dlatego kontroluj nie tylko nieprawidłowości, lecz także wynagradzaj tych, którzy pracują bez zastrzeżeń.

Nie wszystko zrobisz lepiej samodzielnie

Delegowanie zadań może być trudne, szczególnie jeśli ciąży na Tobie duża odpowiedzialność. Łatwo poddać się myśli, że zrobimy wszystko najlepiej. Pamiętaj jednak, że Twój zespół składa się ze specjalistów, którzy mają ogromną wiedzę i nierzadko wykonają zadania lepiej od Ciebie. 

Motywuj

Niezwykle ważna jest odpowiednia motywacja pracowników, a żeby była dopasowana, musisz poznać zespół. Na nic się zdadzą karnety na siłownię dla zespołu, który nie lubi ćwiczyć, czy bilety do teatru dla osób, które wolą kino. Pamiętaj także, że motywują nie tylko pieniądze i inne benefity, lecz także atmosfera. 

Dbaj o atmosferę

Co sprawia, że pracownicy efektywniej wykonują swoje zadania? Z całą pewnością jest to odpowiednie wynagrodzenie, pozapłacowe benefity oraz dobra atmosfera. Spędzamy w pracy tak wiele godzin, że atmosfera strachu, nadmierny stres czy wyścig szczurów na nikogo nie wpłynie pozytywnie. Dlatego tak ważne jest obserwowanie zespołu i dbanie o to, by każdy czuł się w nim dobrze.

Ważne jest tutaj także Twoje podejście – zwykłe codzienne przywitanie się z każdym, krótka rozmowa, to niewiele, a w perspektywie może przynieść dużo dobrego. 

Bądź na bieżąco

Orientuj się w tym, co się dzieje w firmie. To element dobrej atmosfery, ale również trzymanie ręki na pulsie. Dzięki temu wiesz, na jakich polach pojawiają się problemy, gdzie praca stoi, a gdzie idzie zdecydowanie do przodu. Zarządzasz zespołem, więc musisz wiedzieć, jak on ze sobą współpracuje, czym się zajmuje i jak się dogaduje. Wówczas możesz szybko reagować, gasić pożary, zatrzymywać sytuacje, które mogą na niego negatywnie wpłynąć.

Nie stawiaj muru między sobą a pracownikami

Kiedy zajmujesz wysokie stanowisko, kuszące może być odcięcie się od wszystkich. W momencie, gdy czujemy, że jesteśmy najważniejsi, możemy się w tym zatracić. Pamiętaj jednak, że pracownicy na Ciebie liczą – w wielu sytuacjach. I chcą, żebyś był z nimi, pomagał im, orientował się, co się dzieje. Dlatego tak ważna jest otwartość. Nie zamykaj się na innych, rozmawiaj, słuchaj, pomagaj. Dobry szef nie udaje, że nic się nie dzieje i jest zaangażowany.

Problemy z pracownikami rozwiązuj w cztery oczy

Zdarza się, że pojawi się problem z pracownikiem. Co najgorszego możesz zrobić? 

  • Wyśmiać go na forum.
  • Zwracać uwagę w pomieszczeniu pełnym ludzi. 
  • Wysłać mail z uwagami na wspólną skrzynkę, by wszyscy wiedzieli.

Wszelkie problemy rozwiązuj ZAWSZE w cztery oczy. Spokojnie wytłumacz, jaki jest problem. Nie wyśmiewaj, nawet jeśli jesteś bardzo zdenerwowany – nie ma wytłumaczenia dla takiego zachowania. Pokaż pracownikom, że można Ci zaufać.

Bądź wyrozumiały

Wszyscy jesteśmy tylko ludźmi. Choć staramy się najczęściej pracować jak najlepiej, nie zawsze nam to wychodzi. Każdy może mieć gorszy dzień, rozchorować się, nie wyrobić w terminie. Zanim zaczniesz kogoś strofować, dowiedz się, dlaczego nie zrobił tego, o co prosisz. Bądź wyrozumiały. 

Ufaj

Jeśli będziesz zachowywać się tak, jakby każdy chciał Cię oszukać, możesz stracić zaufanie całego zespołu – wspominamy o zaufaniu wielokrotnie, ponieważ jest ono niezbędne we współpracy z innymi ludźmi. 

Nadmierna kontrola, monitorowanie, patrzenie pracownikom na ręce wcale nie przyniesie lepszych wyników – przeciwnie, Twoi podwładni mogą czuć się tak przytłoczeni i zestresowani, że zaczną pracować gorzej. Zaufaj, że wiedzą, co robią, a gdy przyjdą problemy – zwrócą się z nimi do Ciebie. Oczywiście zrobią to, jeśli pokażesz im, że mają taką możliwość.

Kompetencje nad sympatie

Bardzo ważną kwestią są też osobiste sympatie. Jak wspominaliśmy, każdy jest tylko człowiekiem i to oczywiste, że jednych pracowników lubimy bardziej, innych mniej. Jednak nie powinno mieć to wpływu na oceny pracowników. Jeśli widzisz, że ktoś pracuje naprawdę dobrze, to nawet kiedy osobiście za tą osobą nie przepadasz, doceń to. Szczególnie kiedy przychodzi do nagród czy awansów – pamiętaj, że kompetencje są najważniejsze. Jeżeli zaczniesz faworyzować osoby, które lubisz, szybko zostanie to zauważone przez resztę. To nie tylko demotywuje, lecz także psuje atmosferę. 

 

Bycie dobrym szefem nie jest łatwe, ale na pewno jest możliwe. Warto odnaleźć swoją drogę i stworzyć zespół oparty na zaufaniu, wzajemnej pomocy oraz dobrej atmosferze. Wówczas łatwiej będzie pokonać nawet największe trudności.