W ciągu ostatnich kilkunastu lat na polskim rynku pracy powstało bardzo wiele zupełnie nowych stanowisk. Większość z nich przywędrowała do nas ze Stanów Zjednoczonych lub Europy Zachodniej, w związku z czym nazwy poszczególnych zajęć nie zawsze były tłumaczone na język polski. Efektem tego są problemy wynikające z mylenia obcobrzmiących tytułów stanowisk, które utrudniają życie zarówno poszukującym pracy kandydatom, jak i samym pracodawcom. Jednym z nich jest art director czyli dyrektor artystyczny.

Kim jest dyrektor artystyczny?

Art Director, czyli inaczej dyrektor artystyczny, najczęściej znajduje zatrudnienie w agencjach reklamowych lub działach marketingowych dużych firm. Kierownik artystyczny powinien być osobą samodzielną, która posiada umiejętności interpersonalne, gdyż specyfika jego pracy polega raz na zarządzaniu zespołem, innym razem na współpracy z kolegami, a czasami także na indywidualnym wykonywaniu przydzielonego zadania.

Zakres obowiązków Art Directora jest szeroki, lecz zarazem trudny do sprecyzowania. Jednym słowem dyrektor artystyczny zajmuje się bardzo różnorodnymi kwestiami, które dotyczą realizowanego właśnie zlecenia.

Może być on odpowiedzialny za koordynowanie akcji marketingowej, wypromowanie koncertu czy też za oprawę artystyczną spektaklu lub reklamy. Generalnie odpowiada on za wszystko, co wiąże się z zachowaniem należytego poziomu artystycznego przedsięwzięcia.

Kto może zostać Art Directorem?

Drzwi do kariery w tym zawodzie otworzą się dla wszystkich osób z wykształceniem minimum średnim, które mogą się pochwalić co najmniej pięcioletnim doświadczeniem w branży reklamowej. Wskazana jest także znajomość języka angielskiego (najlepiej na poziomie średnio zaawansowanym lub wyższym) oraz biegła znajomość edytorów graficznych.

Największe szanse na podjęcie pracy w zawodzie Art Directora mają absolwenci wyższych studiów ekonomicznych lub kierunków związanych ze sztukami plastycznymi, ze szczególnym wskazaniem na: grafikę użytkową, rysunek, projektowanie graficzne, architekturę i sztukę reklamową.

Oprócz wiedzy, doświadczenia i odpowiedniego wykształcenia istotne w zawodzie kierownika artystycznego są także cechy osobowościowe. Idealny kandydat na to stanowisko powinien być sumienny, kreatywny i świetnie zorganizowany. Kierownik artystyczny musi posiadać cechy przywódcze, gdyż jest on liderem całego zespołu pracowników – od grafika począwszy, a na copywriterze skończywszy.

Ile zarabia dyrektor artystyczny?

Wysokość wynagrodzenia Art Directora zależy przede wszystkim od rodzaju zatrudniającej go firmy. Średnie zarobki oscylują około 7000 brutto. Pracownik działu marketingowego odpowiedzialny za kampanie reklamowe dużego koncernu zarabia około 9 000 brutto miesięcznie i więcej. O wiele niższe wynagrodzenie otrzymuje kierownik artystyczny zatrudniony przez niewielką agencję reklamową – jego zarobki oscylują w okolicach 5000 złotych brutto miesięcznie. Do wynagrodzenia trzeba doliczyć jeszcze bonusy, takie jak laptopy, telefony komórkowe itp. Niekiedy też nagrodą za dobrze wykonane zlecenie jest dodatkowa premia, kilkudniowa wycieczka lub pakiet prywatnych usług medyczno-pielęgnacyjnych.