Negocjacje o podwyżke z szefem

Jak skutecznie negocjować podwyżkę?

Każda rozmowa z szefem przynosi odrobinę stresu i zaniepokojenia, zwłaszcza jeśli w grę wchodzą negocjacje o podwyżkę. Do takiej rozmowy nie można podejść spontanicznie. Tu potrzeba odpowiedniego przygotowania – tak, aby przedstawić konkretne argumenty i przezwyciężyć chwile zawahania. Równie ważne jest dobre wyczucie. Nie poprosisz przecież o podwyżkę w trudnym dla firmy czasie, kiedy następuje na przykład redukcja etatów. Kiedy i jak pytać o podwyżkę?

Jak negocjować podwyżkę?

Negocjacje w sprawie podwyżki mogą nie udać się z kilku powodów, które w znacznej mierze wynikają z nieodpowiedniej postawy pracownika. Najgorszym i niestety bardzo częstym błędem okazuje się bycie niegrzecznym lub aroganckim. Negocjacje w sprawie zarobków to bardzo delikatna sprawa i nawet jeśli jesteś pewny siebie oraz świadomy swojego zaangażowania i wkładu w sukces firmy, pamiętaj, aby unikać niektórych sformułowań.

Jednym z nich jest słowo: “potrzebuję”, które wskazuje niejako na prywatne przyczyny, a to z kolei trochę przysłania bardziej istotny dla szefa powód, jakim jest Twój wkład w pracę. Pamiętaj, że prosisz przede wszystkim o sprawiedliwe wynagrodzenie, adekwatne do poświęconego przez Ciebie czasu oraz Twojego angażu. W negocjacjach o podwyżkę nie może być mowy o osobistej przysłudze.

Jakich argumentów używać prosząc o podwyżkę?

W trakcie negocjacji o podwyższenie zarobków warto przedstawiać odpowiedzi na poniższe pytania:

  • W jaki sposób Twoja praca wpływa na realizację celów firmy?
  • Jakie są Twoje osiągnięcia?
  • Jak zwiększyły się Twoje obowiązki?
  • Jak wyglądają przeciętne rynkowe zarobki na Twoim stanowisku i w Twojej branży?

Pamiętaj: aby dostać podwyżkę, musisz przedstawić konkretne argumenty. Pracodawca oczekuje od Ciebie wymiernych efektów i jeżeli zamierzasz negocjować zwiększenie wynagrodzenia, to na tych efektach powinieneś się właśnie skupić. Postaw na konkrety – najlepiej, jeśli przedstawisz mierzalne efekty. Bardzo dobrym argumentem w rozmowie o podwyżce jest zestawienie własnych zarobków ze średnim wynagrodzeniem dla wykonywanego przez Ciebie zawodu, zwłaszcza jeśli Twoja pensja jest niższa od tej średniej.

A co jeśli firma nie jest w stanie sprostać Twoim potrzebom finansowym? Jeżeli jesteś tego świadomy, zawsze możesz ubiegać się o benefity pozapłacowe, na które pracodawca zdecydowanie chętniej jest w stanie przystać. Mogą to być na przykład kursy i szkolenia lub karty na zajęcia sportowe. Przedmiot negocjacji mogą stanowić także elastyczne godziny pracy lub możliwość pracy zdalnej.

Negocjacje Płacowe

Pracownicy, którzy w odpowiednim czasie upomną się o podwyżkę mogą wiele zyskać, lecz mimo to mają często obawy związane z rozpoczęciem rozmowy o finansach. Niektórzy boją się, że szef będzie wolał przyjąć na ich miejsce tańszego pracownika, innych natomiast krępuje proszenie kierownika o podwyżkę. Zdecydowana większość osób powątpiewa też w swoje zdolności negocjacyjne. Niesłusznie! Aby otrzymać satysfakcjonującą podwyżkę, nie trzeba być bowiem doświadczonym negocjatorem – wystarczy wybrać dobry moment i właściwie pokierować rozmową.

  • Argumenty za podwyżką

Aby osiągnąć zamierzony cel warto wybrać możliwie najlepszy czas na rozpoczęcie negocjacji płacowych.

Pretekstem do podjęcia rozmowy o podwyżce może być na przykład zrealizowanie intratnego kontraktu, pozyskanie kluczowego klienta lub inny, niekwestionowany sukces zawodowy. Szansą dla pracowników, którzy nie mogą jednoznacznie powiązać swoich działań z pozytywnym efektem, są wyniki oceny okresowej.

Mając w ręce dokument potwierdzający wysoką efektywność pracy łatwiej przekonać szefa, by zwiększył wartość wynagrodzenia. W niektórych firmach oceny okresowe są przeprowadzane tylko raz w roku, w innych jednak sprawdzanie wyników odbywa się częściej – w tym przypadku podwyżki są zwykle przyznawane tylko raz na kilka miesięcy.

Świetnym pretekstem do rozmowy o zwiększeniu wynagrodzenia  jest także nabycie nowych kwalifikacji – szczególnie, jeśli zostały one potwierdzone dyplomem prestiżowej uczelni lub mają strategiczne znaczenie dla dalszego rozwoju firmy.

Niewłaściwym momentem na podjęcie negocjacji płacowych jest uzyskanie informacji o kiepskiej kondycji finansowej firmy. Nie warto też rozpoczynać rozmowy o wyższym wynagrodzeniu tuż po doświadczeniu porażki zawodowej oraz w okresie wzmożonej pracy nad strategicznym projektem.

  • Korzyści dla firmy i pracownika

Podczas negocjacji płacowych nie warto skupiać się na sobie, lecz na tym, co firma może zyskać poprzez zwiększenie wynagrodzenia. A zysków może być wiele – od większego zaangażowania się pracownika w wykonywanie zadań służbowych, aż po wyłączność korzystania z owoców pracy danej osoby i, tym samym, wykluczenie jej usług dla konkurencji (dotyczy to głównie specjalistów w wąskiej dziedzinie).

Podczas rozmowy o podwyżce zawsze trzeba pamiętać o podkreślaniu realnych korzyści, jakie osiągnie pracodawca. Negocjacje płacowe nie służą bowiem jedynie zwiększeniu statusu materialnego pracownika, lecz mają być rodzajem kompromisu, korzystnego dla obydwu stron.

Oznacza to również, że po zakończeniu konwersacji satysfakcję powinien odczuwać zarówno szef, jak i jego podwładny. Nie warto więc upierać się wyłącznie przy jednej stawce. Być może odrobina elastyczności sprawi, że przy okazji kolejnych rozmów kierownik będzie bardziej skłonny do przyznania podwyżki?