stres na rozmowie kwalifikacyjnej

Rozmowa kwalifikacyjna jest jednym z wydarzeń, które większość osób wskazuje jako najbardziej stresujące w ich życiu. Jeśli chcesz wiedzieć, jak poradzić sobie ze stresem na rozmowie kwalifikacyjnej, poniżej znajduje się 7 niezawodnych sposobów.

Powiedz o zdenerwowaniu

Jeżeli powiesz rekrutowi o swoim zdenerwowaniu, poczujesz się lepiej. Określisz swoje uczucia, przekażesz mu, że trudno Ci zapanować nad emocjami, a przez to przestaniesz skupiać się jedynie na pokonaniu zdenerwowania. Zburzysz barierę pomiędzy Tobą a rekruterem i stres powoli odejdzie.

Weź głęboki oddech, mów powoli i z namysłem

Rozmowa kwalifikacyjna to nie wyścig – możesz odpowiadać spokojnie, a nawet poprosić o chwilę do namysłu. Jeśli się denerwujesz, zdążysz zebrać myśli i ułożyć odpowiedź na pytanie. Dobra odpowiedź sprawi, że poczujesz się swobodniej i na kolejne pytania odpowiesz szybciej. Jeżeli czujesz, że masz w głowie pustkę, weź kilka głębokich oddechów, napij się wody. Gdy ze zdenerwowania zapomnisz, jakie było pytanie, poproś o jego powtórzenie.

Zjedz posiłek bogaty w białka i wypij odpowiednią ilość wody

Przed rozmową zjedz posiłek bogaty w białka, które pozytywnie wpływają na poziom dopaminy i norepinefryny. Oba hormony sprawią, że zachowasz trzeźwość umysłu, a Twoje zmysły będą wyostrzone. Łatwiej będzie Ci pokonać stres i odpowiadzać nawet na najtrudniejsze pytania. Odpowiednie nawodnienie organizmu zagwarantuje Ci natomiast, że Twój głosny będzie dźwięczny i wyraźny. W nawodnionym organizmie tlen jest transportowany szybciej, dzięki czemu będziesz rzadziej odczuwać brak tchu podczas długich wypowiedzi.

Trenuj przed lustrem

Jeżeli jesteś osobą wyjątkowo nieśmiałą, potrenuj rozmowę przed lustrem. Stań naprzeciwko dużego lustra, wyprostuj się i rozstaw nogi na szerokość kartki A4. Ćwicz różne miny – uśmiechaj się do siebie, wystawiaj język, marszcz czoło, udawaj zdenerwowanie i przerażenie. Zobacz, jak wyglądasz w różnych sytuacjach. Nie oceniaj swojej urody, skup się na poznaniu swojego zachowania. Próbuj mówić na dowolny temat przez 3-5 minut, uważnie obserwując, jak zachowujesz się, gdy zaczynasz się denerwować lub gdy zbierasz myśli. Ćwicz każdego dnia, a pokonasz stres na rozmowie kwalifikacyjnej oraz w innych sytuacjach.

Poznaj firmę i przygotuj się na pytania

Zanim pójdziesz na rozmowę kwalifikacyjną, poznaj firmę, do której aplikujesz. Sprawdź, jakie są jej cele, wartości, podejście do pracowników. Zastanów się, jakie pytania możesz usłyszeć i przemyśl odpowiedzi, jakich chciałbyś udzielić.

Zrelaksuj się dzień wcześniej

Dzień przed rozmową kwalifikacyjną spędź, robiąc coś, co sprawia Ci przyjemność. Idź do kina, spotkaj się ze znajomymi, poczytaj książkę lub wypij gorącą czekoladę. Relaks pomoże Ci myśleć pozytywnie i pozbyć się napięcia.

Uwaga: zrezygnuj z alkoholu, nawet jeśli masz na niego ochotę. W dniu rozmowy kwalifikacyjnej będziesz odczuwać przykre skutki spożycia alkoholu dzień wcześniej, co wpłynie negatywnie na Twoje zachowanie.

Nie bój się porażki

Pozbądź się obaw, że po rozmowie kwalifikacyjnej pozostaniesz bez pracy. Myśl pozytywnie. Nawet jeśli Twoja kandydatura zostanie odrzucona, zyskasz nowe doświadczenie, które pozwoli Ci w przyszłości zaprezentować się lepiej. Potraktuj spotkanie z rekruterem jak trening i możliwość do rozwoju osobistego.